I uge 20 2012 er det slut med produktionen af den
eksisterende Volvo V50. Efterfølgeren er præsenteret
på Genève Motorshow, men den kommer først på
markedet senere på året. Indtil da er der gode
muligheder for at erhverve den godt gennemprøvede og
fortsat moderne V50 (eller S40, hvis man vil have en
sedan) til en fordelagtig pris: 355.000 er
listeprisen, uanset model og motor. Sammen med bilen
får man bunker af udstyr.
Vi har tidligere prøvekørt Volvo V50 (læs
testen af Volvo V50 1,6D DRIVe hér >>>) og de
generelle betragtninger gælder fortsat og dermed
også den prøvekørte model. Men udover udstyret er
der nogle forskelle. Volvo forbedrer nemlig løbende
på bilerne.
Ny motor og forbedrede kørefærdigheder
En af forbedringerne findes i motorrummet. En 115
hestes dieselmotor, som kom på markedet sidste
sommer, en motor, der ikke udmærker sig ved at være
mere økonomisk end den 109-hestes forgænger, som vi
tidligere har testet. Og som heller ikke giver bedre
fartpræstationer. Men som til gengæld er en mere
stilfærdig, vibrationssvag og smidig maskine –
noget, som har stor betydning, når man vælger en
motor med relativt beskeden effekt til en relativt
stor bil.
Og så hører 17” alufælge og en 1 cm sænket undervogn
med til standardudstyret i V50’eren, som i øvrigt
her i overgangsfasen traditionen tro har fået
tilnavnet Classic. Det giver skarpere
køreegenskaber, uden at kørekomforten er sat
mærkbart overstyr. Oplevelsen af bilen efterlader
dermed et mere moderne indtryk – hvilket i bund og
grund er udtryk for at V50 på ingen måde er
gammeldags, den er blot ikke længere ”the state of
art”.
Alenlang udstyrsliste
Foruden alufælgene har Volvo’en dual Xenon
forlygter. På den prøvekørte model var de oven i
købet aktive, dvs. de lyser omkring hjørner. Det
koster godt nok 23.000 kroner oveni og da V50’erens
Xenon forlygter i forvejen er rigtig gode, er det
måske en smule overkill. Den havde for øvrigt også
som ekstra udstyr metallak, el-soltag, indfældelige
sidespejle, kabinevarmer, nøglefri betjening og
Blind Spot Info (BLIS), og Premium sound lydanlæg,
som til sammen fik købsprisen op på 460.000 kroner.
Vores kommentarer: El-soltaget er god luksus,
sidespejlene er nærmest en forsikring, (men også et
signal om at bilen faktisk er låst), nøglefri
betjening til 10.000 kroner er herligt. Lydanlægget
er fremragende, prisen er 23.000 kroner – så det
kommer meget an på ens personlige behov for at kunne
omdanne kabinen til en koncertsal, om det er en god
idé. Kabinevarmeren er ikke alene luksus, men også
en brændstofbesparende og slitage reducerende faktor
i vinterkulden. Det koster kun 4500 kroner, men skal
aktiveres bevidst for at have en effekt. Og
metallakken ser ganske enkelt godt ud.
Med i listeprisen
Standardudstyret, som er indbefattet i listeprisen
på de nævnte 355.000 kroner, inkluderer foruden
læderindtræk bl.a. automatisk nedblændelig bakspejl,
fartpilot, forlygtevaskere, LED kørelys, P-sensor,
regnsensor, sædevarme, 2-zone klimaanlæg og meget,
meget mere. Den er, selv i standard Classic udgaven,
temmelig luksuøs, for nu at sige det mildt.
Som sådan er Volvo V50 et udmærket tilbud og måske
den sidste mulighed for at få en regulær Volvo
stationcar i mellemklassen i et godt stykke tid.
|