- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V50 1,6 D2 Classic

Klassisk bil på tilbud

 


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I uge 20 2012 er det slut med produktionen af den eksisterende Volvo V50. Efterfølgeren er præsenteret på Genève Motorshow, men den kommer først på markedet senere på året. Indtil da er der gode muligheder for at erhverve den godt gennemprøvede og fortsat moderne V50 (eller S40, hvis man vil have en sedan) til en fordelagtig pris: 355.000 er listeprisen, uanset model og motor. Sammen med bilen får man bunker af udstyr.

 

Vi har tidligere prøvekørt Volvo V50 (læs testen af Volvo V50 1,6D DRIVe hér >>>) og de generelle betragtninger gælder fortsat og dermed også den prøvekørte model. Men udover udstyret er der nogle forskelle. Volvo forbedrer nemlig løbende på bilerne.

 

Ny motor og forbedrede kørefærdigheder

En af forbedringerne findes i motorrummet. En 115 hestes dieselmotor, som kom på markedet sidste sommer, en motor, der ikke udmærker sig ved at være mere økonomisk end den 109-hestes forgænger, som vi tidligere har testet. Og som heller ikke giver bedre fartpræstationer. Men som til gengæld er en mere stilfærdig, vibrationssvag og smidig maskine – noget, som har stor betydning, når man vælger en motor med relativt beskeden effekt til en relativt stor bil.



Og så hører 17” alufælge og en 1 cm sænket undervogn med til standardudstyret i V50’eren, som i øvrigt her i overgangsfasen traditionen tro har fået tilnavnet Classic. Det giver skarpere køreegenskaber, uden at kørekomforten er sat mærkbart overstyr. Oplevelsen af bilen efterlader dermed et mere moderne indtryk – hvilket i bund og grund er udtryk for at V50 på ingen måde er gammeldags, den er blot ikke længere ”the state of art”.

 

Alenlang udstyrsliste

Foruden alufælgene har Volvo’en dual Xenon forlygter. På den prøvekørte model var de oven i købet aktive, dvs. de lyser omkring hjørner. Det koster godt nok 23.000 kroner oveni og da V50’erens Xenon forlygter i forvejen er rigtig gode, er det måske en smule overkill. Den havde for øvrigt også som ekstra udstyr metallak, el-soltag, indfældelige sidespejle, kabinevarmer, nøglefri betjening og Blind Spot Info (BLIS), og Premium sound lydanlæg, som til sammen fik købsprisen op på 460.000 kroner.

 

Vores kommentarer: El-soltaget er god luksus, sidespejlene er nærmest en forsikring, (men også et signal om at bilen faktisk er låst), nøglefri betjening til 10.000 kroner er herligt. Lydanlægget er fremragende, prisen er 23.000 kroner – så det kommer meget an på ens personlige behov for at kunne omdanne kabinen til en koncertsal, om det er en god idé. Kabinevarmeren er ikke alene luksus, men også en brændstofbesparende og slitage reducerende faktor i vinterkulden. Det koster kun 4500 kroner, men skal aktiveres bevidst for at have en effekt. Og metallakken ser ganske enkelt godt ud.

 

Med i listeprisen

Standardudstyret, som er indbefattet i listeprisen på de nævnte 355.000 kroner, inkluderer foruden læderindtræk bl.a. automatisk nedblændelig bakspejl, fartpilot, forlygtevaskere, LED kørelys, P-sensor, regnsensor, sædevarme, 2-zone klimaanlæg og meget, meget mere. Den er, selv i standard Classic udgaven, temmelig luksuøs, for nu at sige det mildt.

 

Som sådan er Volvo V50 et udmærket tilbud og måske den sidste mulighed for at få en regulær Volvo stationcar i mellemklassen i et godt stykke tid.


 


Model:

Volvo V50 D2 Classic

Listepris:

Kr. 355.004

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l common-rail turbo-diesel. 115 hk – 270 Nm ved 1750-2500 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

11,5 sek/195 km/t/

23,3 km/l 114 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

417 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. EBA. 6 airbags. 17” alufælge. Sænket undervogn. Dual Xenon forlygter. LED kørelys. Fartpilot. Alarm med bevægelsessensor. Læderkabine. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El- sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Kabinevarmer med timer. Sædevarme. Højtryksvasker ved forlygterne. Isofix. P-sensor bag. Regnsensor. Tagræling.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt